Monday 15 August 2011

Perkara yang korang tak tahu mengenai handpone korang


Nombor kecemasan
-Nombor kecemasan utk semua handpone adalah 122.
-Jika mengalami kecemasan dan berada di kwsn tiada liputan utk semua talian handpone yg korang guna,cuba dail nombor kecemasan 122.
-Ia boleh digunakan walaupun di kwsn yg tiada liputan.
-Selain itu,122 boleh didail walaupun papan kekunci handpone korang dikunci. (keypad lock).

Kereta terkunci
-Jika tertinggal kunci kerata dan kereta korang terkunci dari luar..jgn risau, handpone korang boleh menbantu,tp bagi kereta yg menggunakan penggera (arlam) sahaja.
-Caranya,cuba anda hubungi seseorg yg berada dirumah. Minta dia ambilkan kunci pendua kereta korang. kemudian pegang handpone korang dari jarak 30 sm (satu kaki) dari kereta yg trkunci itu. Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat 'on' pada kunci kereta pendua korang dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada handpone nya.
-Pasti kereta korang tidak terkunci lagi, malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari kereta korang berada.

Kuasa bateri tersembuyi.
-Jika kehabisan bateri handpone ketika keadaan kecemasan.
-Handpone jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.
-Untuk mengaktifkannya, tekan kekunci *3370#.
-Handpone korang akan berjaya dihidupkan semula dan skrin handpone akan memberitahu tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.
-Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila korang mengecas handpone korang.

Handpone kene curi.
-Jika handpone korang dicuri. Korang boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yg terdapat di handpone korang.
-Untuk mengenal pasti nombor siri handpone anda, sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri handpone anda akan tertera di skrin.Nombor ini adalah unik untuk setiap handpone.
-Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat yang selamat.
-Jika handpone korang dicuri, korang boleh hubungi pusat servishandpone korang dan berikan nombor siri tersebut. Mereka kemudiannya akan mengunci sistem dalaman handpone korang dan sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun simnya telah ditukar, dia tetap tidak berupaya mengaktifkan kembali handpone tersebut.
-Jadi walaupun ia dicuri, namun sekurang-kurangnya korang berpuasa hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakan ataupun menjualnya.


selamat mencuba


No comments:

Post a Comment