Thursday 25 August 2011

kenapa aku??




Kenapa aku sering diuji?

Firman Allah, maksudnya:
 " Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan
saja mengatakan; Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji?
Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yg sebelum
mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui yg manakah org yg benar 
dan sesungguhnya Dia mengetahui siapakah orang yg dusta."
(Surah al-Ankabut: 2-3)

Kenapa aku tidak dapat apa yg aku idam-idamkan?

Firman Allah, maksudnya: 
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia
amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,
padahal ia amat buruk bagimu,sesungguhnya Allah amat mengetahui
sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah al-Baqarah: 216)

Kenapa aku diuji ujian seberat ini?

Firman Allah, maksudnya: 
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai
dengan kesanggupannya."
(Surah al-Baqarah: 286)

Bagaimana kan ku hadapi ujian ini?

Firman Allah, maksudnya: 
" Wahai orang yg beriman! Bersabarlah kamu
(menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan kebajikan),
dan kuatkan kesabaran kamu lebih drpd kesabaran musuh
(di medan perjuangan), dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kpd Allah
supaya kamu berjaya) mencapai kemenangan)."
(Surah Ali-Imran: 200)

Firman Allah lagi, maksudnya: 
"Dan mintalah pertolongan(kepada Allah) dengan
jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya
sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yg khusyuk."
(Surah al-Baqarah: 45)

Apa yg aku boleh dapat dari semua ini?

Firman Allah, maksudnya: 
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org
mukmin diri dan harta mereka dgn memberikan (bayaran) syurga utk mereka..."
(Surah at-Taubah: 111)

No comments:

Post a Comment